Ny højhastighedsbane København-Ringsted

Baneudvidelsen København-Ringsted er den første højhastighedsbane i Danmark, den første nye jernbane i Danmark i mange år og det største jernbaneprojekt i Banedanmarks historie.

EKJ udgør sammen med Atkins Danmark A/S, ingenieurbüro Dipl.-Ing. H. Vössing GmbH og Sweco Infrastructure AB det internationale konsortium CRT (Copenhagen Ringsted Team), der under ART-kontrakten har udbudsprojekteret banestrækningen samt afledte bro- og vejprojekter fra Avedøre Havnevej til Ringsted Station, og fastlægger banens endelige linjeføring.

ART-kontrakten omfatter optimering af linjeføring ved hjælp af RailTrack, kontrol af fritrumsprofil, sporkassens tværsnitsprofilering inklusive sporafvanding og volumenberegning.

Herudover indeholder kontrakten alle broer, tunneler og andre konstruktioner for jernbanen, samt skærende og andre berørte veje og stier fra de vestvendte ramper på Avedøre Havnevej og til og med Østre Ringvej i Ringsted, og dermed også broprojekter i Københavns vestlige og sydlige forsteder.

Foruden jernbanen omfatter projektet:

  • 1 ny togstation
  • 4 tunneller
  • 3 specialbroer
  • 45 vej- og jernbanebroer
  • 36 fodgænger-, vandløbs- og faunapassa-ger
  • 30 støttevægge og andre konstruktioner
  • Ved Vallensbæk sø opføres eksempelvis en 512 m lang jernbanebro hen over Holbæk-motorvejen, og dennes afgrening til Motorring 4

Ydelser udført på projektet

      • Spor og linjeføring
      • Dokumentation af jernbanesikkerhed (S&I/CSM-RA)
      • Anlægskonstruktioner
      • Vejprojektering
      • Trafikomlægninger
      • Myndighedskontakt
      • Grænsefladekoordinering
      • Udarbejdelse af udbudsmateriale
      • Projekt- og teamledelse

Projektdetaljer

Kategori:
Bygherre: Banedanmark
Placering: København - Ringsted
Areal: 56 km ny dobbeltsporet jernbane
Byggeperiode: 2011-2018
Værdi: 10.8 mia. kr.

Referenceblad

Er du på udkig efter dygtige rådgivende ingeniører?