Danmarks grønneste havn.
Det er ifølge Finn Oemig, miljøbiolog og fagchef i EKJ, ideen bag den kommende bydel i Odense Indre Havn, som EKJ skal være med til at realisere i samarbejde med Vandkunsten, SLA, Cushman & Wakefield | RED, Mogens A. Morgen og LINQ Trafikrådgivning.
Holdet vandt i 2023 en arkitektkonkurrence for udvikling af havneområdet, som var udskrevet for tre udvalgte teams.
Entreprenør- og byudviklingsvirksomheden A. Enggaard er sammen med Odense Kommune og Odense Havn initiativtager til bydelen, der fuldt udbygget omkring 2035-40 vil omfatte et par tusinde nye boliger med tilhørende daginstitutioner, butikker og restauranter – fordelt på knap 150.000 m2 med rekreative områder på land og til vands.
Bydelsudviklingsplan viser vej
Sammen med resten af teamet afleverede EKJ i juni 2025 en bydelsudviklingsplan, som opdeler Odenses indre havn i seks forskellige bykvarterer – Byens Ø, Bryggen, Siloøen, Skovkvarteret, Havnegadekarréen og Promenadekvarteret. Hvert kvarter, skal have “sin egen karakter og identitet, der tager afsæt i konteksten, de stedspecifikke kvaliteter og mødet med havnen, skoven og de allerede eksisterende kvarterer” – som der står i planen.
De historiske industribygninger i området – der bl.a. omfatter to store siloer, fredede pakhuse og havnebygninger – skal integreres i den nye bydel, som overvejende vil bestå af nybyggeri i forskellige højder fra en til otte etager.
Fuld miljøvurdering af den nye bydel
Stort set alle afdelinger i EKJ har været involveret med at bidrage til både konkurrenceforslag, bydelsudviklingsplan og senest en kvarterplan for Skovkvarteret – der om alt går vel kan forvente byggeristart i 2027-28.
Især EKJ’s miljøafdeling har været aktiv.
”EKJ har foretaget en fuld miljøvurdering af helhedsplanen for hele området. Det er en stor og spændende opgave, der har taget det meste af 2024, fordi vi skulle vurdere alt fra støj, natur, regnvand og forurenet jord til rekreative arealer, sejlads og muligheder for at udnytte selve havnearealet til forskellige aktiviteter,” siger fagchef Finn Oemig og fortsætter:
”Vi har kigget meget på, hvad de eksisterende virksomheder vil betyde for den nye bydel med hensyn til støj og luftemission. For der gælder jo noget helt andet, når en havn skal forandres til også at være et boligområde. Det er i sagens natur dilemmafyldt, for der skal være plads til både boliger, rekreative områder og den nærliggende industri, som fx er et kraftvarmeværk, en stor busgarage og en emballagefabrik.”
Kompetencer som konstruktion og bæredygtighedscertificering har også været i spil.
”Vi har bidraget med konstruktionsideer til, hvordan siloerne måske kan transformeres til boliger, og med byggeprincipper for 2-3 broer – fx fundering, materialer og konstruktion. Vi har også rådgivet omkring at få DGNB-certificeret hele bydelsområdet med hensyn til bl.a. biodiversitet, genanvendelse af jord, rekreative områder, bygninger, materialer og energiforbrug.”
Regnvand på overfladen
Et andet af EKJ’s fingeraftryk er håndtering af regnvand.
”Vores forslag til løsning for hele bydelen går ud på i stedet for kloakrør i jorden at integrere regnvand på overfladen i form af regnvandsanlæg og rekreative områder – som bl.a. kan være små søer, regnbede, naturlig beplantning og grønne tage. Men udfordringen er, at der på grund af en høj bebyggelsesprocent er en hård ’kamp’ om pladsen, hvilket betyder, at det er lidt svært at få plads til regnvandsanlæg,” siger Finn Oemig og tilføjer:
”I kvarterplanen for Skovkvarteret har vi på nuværende tidspunkt ret præcist projekteret hele regnvandsanlægget, der kommer til at bestå af regnbede, små søer og overfladerender – som vi heldigvis har fået plads til på en god måde.”
Artiklen fortsætter efter billederne.

