EKJ og AK83 er både bygherrerådgiver og projekterende rådgivere på Remas nye servicecenter, hvor stort set alle løsninger ser dagens lys for første gang, og hvor særligt REMA’s nye flåde af el-lastbiler stiller krav til ingeniørkunsten.
”Rema 1000 er en frontløber inden for mere bæredygtige løsninger. Det betyder, at vi ikke bare kan trække velkendte løsninger op af skuffen, men at vi må udvikle nye løsninger specifikt til projektet her. Men her i Nordjylland siger vi ikke, at der er noget, der er svært. Vi løser det bare,” lyder det muntert fra Flemming Søndergaard Nielsen, der er en del af EKJ’s lokalkontor i Aalborg og projektleder på REMA’s nye servicecenter.
Svanemærket vaskehal
Udover at skabe plads til service og reparation af Remas mange lastbiler skal det nye servicehub rumme en lille park af ladestandere, hvor REMA’s el-lastbiler kan blive klar til endnu et stræk på landevejene.
”Vi har bl.a. dimensioneret elforsyningen til ladestanderne. Der kan lyde simpelt, men det kræver en meget effektfuld strømforsyning, når du skal lade store lastbiler og samtidig udnytte energien fra solceller på taget af bygningerne. Det har været et ret komplekst puslespil at få plads til alle rør og ledninger nede i jorden,” fortæller Flemming.
Et andet centralt element i servicecentret er den svanemærkede vaskehal, der får bilerne til at skinne ved vask med regnvand.
”Det kræver et kompliceret system af tanke og beholdere, når vi skal opsamle, opbevare og distribuere regnvandet til vaskehallen. Igen er der tale om en skræddersyet løsning til REMA, og det er virkelig skønt, når vi får lov til at være med på så nyt og innovativt et projekt med en bygherre, der både kan og vil investere i den grønne omstilling,” siger Flemming Søndergaard Nielsen.