Nybygget botilbud i Bagsværd har indbygget sikkerhed

Botilbuddet Granvej er nr. 6 i rækken af botilbud, som EKJ har været med til at bygge for Københavns Kommune. Bygningen har flere adgangsveje og flugtveje, da risikoen for farlig adfærd er større her end i andet boligbyggeri.

Man tænker måske ikke lige over det ved første øjekast. Men det nybyggede botilbud Granvej ved København har flere udgange og flugtveje end andre institutions-boligbyggerier.

”Det er vigtigt, at både beboere og ansatte har mulighed for at kunne ’manøvrere’ i flere retninger – uanset hvor man er i bygningen – da der er risiko for fysisk og psykisk overskridende adfærd i et botilbud med psykisk sårbare beboere.”

Det siger ingeniør i EKJ Ditlev Wylich, der har været konstruktionsingeniør for Granvej, og fortsætter:

”Ved at øge muligheden for at komme rundt i eller ud af bygningen, øger man også den personlige sikkerhed. Til gengæld mindsker man en optimal udnyttelse af arealet, da der er mere gangareal. Det betyder, at man får mindre areal til specifikke funktioner som f.eks. lejligheder, opholdsområder og kontorfunktioner.”

Et konsortium for bosteder

Granvej – som ifølge Københavns Kommune er for ”borgere med psykisk sårbarhed og brug af rusmidler” – blev indviet i efteråret 2024. Det er det 6. i rækken af bosteder, som EKJ har været med til at bygge for Københavns Kommune i et særligt konsortium, DSPPLUS, der foruden EKJ består af entreprenørfirmaet Jakon A/S og Rørbæk og Møller Arkitekter.

Træfacader, solceller og gårdhave med faskine

Botilbuddet Granvej – som erstatter det utidssvarende, delvist nedrevne, bosted, Ringbo – er en firkantet bygning på 4.500 m2 fordelt på tre etager med et lukket gårdrum i midten.

Ud over 52 lejligheder på hver 36 m2 på de to øverste etager er der fællesarealer som f.eks. opholdsstuer med tekøkken, spisestue, fitnessrum, aktivitetscenter og et produktionskøkken.

Facaderne er beklædt med træ og har store vinduespartier. Halvdelen af det flade tag af tagpap er dækket af solceller. To faskiner i henholdsvis ankomstområdet og gårdhaven sørger for at håndtere regnvandet fra taget og de omkringliggende udearealer.

Faskinerne er delvist opfyldt med nedknust beton fra de nedrevne administrationsbygninger til Ringbo og suppleret med sandfyld.

Lav rumhøjde gav udfordringer for installationer

Blandt udfordringerne i projektet var, at man ikke kunne genbruge al betonen fra Ringbo, fordi der nogle steder var PCB i de yderste lag.

En særlig udfordring for EKJ var ønsket om en høj rumhøjde i hele bygningen.

”For at optimere byggeomkostningerne er bygningen designet med en relativ lav etagehøjde, som betød, at der nogle steder ikke var plads nok til den nødvendige installation – ventilation, vandrør, varmerør og elkabler. Især var det en udfordring i de multifunktionelle fællesrum, fordi de bl.a. skal kunne klare mange mennesker på én gang. Det kræver en kraftigere ventilation og dermed mere plads oppe under loftet,” siger Ditlev Wylich.

”For at få en optimal loftshøjde i hele bygningen blev vi nødt til at tegne de mange kilometer rør manuelt – forstået på den måde, at vi ikke bare kunne nøjes med at tegne et system af rør, anlagt i forholdsvist lige strækninger og så gentage det hele vejen igennem vores projektering.”

Udover at det tog ekstra tid at detailtegne og modellere alle installationer, er resultatet ifølge ingeniøren blevet en slags kreativ føring af rør, der på grund af pladsmanglen ligger ”krøllet sammen og snor sig om hinanden”, rundt om lysarmaturer, ventilation og elkabler.

Ditlev Wylich understreger, at man naturligvis ikke kan se ’den kreative rørføring’, som er skjult bag et nedsænket loft.

Indspændte betonsøjler giver åbne rum

I de åbne og lyse fællesrum i stueplan er der intet, der antyder en for lav rumhøjde. Det åbne udtryk skyldes ifølge Ditlev Wylich til dels, at rummene er konstrueret med indspændte, bærende betonsøjler.

”Søjlerne, der har en længde på knap 80 cm og en tykkelse på 30 cm, er bærende og står i spænd, fordi de er støbt med armering ned gennem fundamentet. For hver søjle – hvilke der er fire af i to store fællesrum – sparer vi en væg på 5 meter.”

Stramt budget, men stor, menneskelig værdi

Selvom projektet har budt på en presset økonomi for EKJ – fordi det finanspolitisk bestemte budget har været meget stramt – har det for Ditlev Wylich været et vigtigt projekt at deltage i.

”Jeg er glad for at have bidraget til et moderne, tidssvarende og æstetisk flot botilbud – som vi alle potentielt kan komme til at stifte bekendtskab med som pårørende, ven eller beboer.”

Du kan også læse om projektet i Licitationen.

Fotos (slides): JAKON-Morten Bak

 

Portræt af konstruktionsingeniør i EKJ Ditlev Wylich. Foto af Thomas Sjørup
Ingeniør i EKJ Ditlev Wylich er glad for at have bidraget til ”et moderne, tidssvarende og æstetisk flot botilbud”, Vi kan jo alle potentielt komme til at stifte bekendtskab med et sådant som pårørende, ven eller beboer, siger han. Foto; Thomas Sjørup

Vidste du, at …

EKJ er med i konsortiet DSPPLUS, der siden 2017 har bygget og renoveret botilbud for Byggeri København, der hører under Københavns Kommune. DSPPLUS består af EKJ, Jakon A/S og Rørbæk og Møller Arkitekter. Konsortiet har stadig et par projekter i pipeline frem til omkring 2026.

EKJ’s opgaver i Botilbuddet Granvej

EKJ har haft ansvaret for alle ingeniørdiscipliner fra konstruktioner og teknik til miljø og bæredygtighed, med hvad dertil hører af forskellige faser som f.eks. dispositionsforslag, myndighedsprojekt og udførelsesprojekt.

Med hensyn til det delvist nedrevne Ringbo har EKJ bl.a. også udført kortlægning af ressourcer og miljøfremmede stoffer og stået for planlægning af sanering og totalnedrivning.

Ved at øge muligheden for at komme rundt i eller ud af bygningen, øger man også den personlige sikkerhed. Til gengæld mindsker man en optimal udnyttelse af arealet.

Ditlev Wylich, konstruktionsingeniør i EKJ

Bygherre

Samarbejdspartnere

Lokation

Bagsværd ved København

Status

Færdiggjort i efteråret 2024

Vores primære ydelser:

Konstruktioner

El-installationer

VVS-installationer

Kloak- og vejanlæg

Ressourcekortlægning og kortlægning af miljøfremmede stoffer mht. nedrivning af botilbuddets eksisterende bygninger